MARKEN - Na jaren van voorbereiding is het zover: de vloot van reddingstation Marken van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) is volledig vernieuwd, nu ook de nieuwste reddingboot op 23 augustus 2025 is gedoopt. Deze ruim elf meter lange reddingboot is mogelijk gemaakt dankzij een privéschenking en is het grootste schip van het reddingstation. Het vervangt reddingboot Frans Verkade , die na 28 jaar de reddingvloot zal verlaten.

Binnen de KNRM mag traditiegetrouw de schenker van de nieuwe reddingboot de naam aan de boot geven en – bij leven en welzijn – de naam onthullen en de boot dopen. De reddingboot voor Marken is gefinancierd uit een schenking van de Warm Nest Foundation. Georgine van den Boogert, voorzitter van de foundation, heeft het schip gedoopt en de naam Georgine gegeven.

Achter elke donatie en schenking schuilt een verhaal

De KNRM is als goed doel afhankelijk van donaties en schenkingen. Iedere donatie, groot of klein, brengt een verhaal met zich mee. Zo ook voor deze nieuwe reddingboot. Daan van Vliet en Georgine van den Boogert, enthousiaste zeezeilers, zochten al langere tijd een goed doel voor een schenking. Nadat ze door een net geschonken Engelse reddingboot bij Dover uit een lastige situatie werden gered, hadden ze hun goede doel gevonden: de KNRM. Toen zij hoorden dat reddingstation Marken toe was aan een nieuwe reddingboot, was de keuze snel gemaakt. Georgine heeft in haar jeugd veel tijd op het eiland doorgebracht, dus het leek alsof het allemaal zo moest zijn. De doop van de Georgine is de bezegeling van dit alles.

Van Wijkklasse – duurzaam, veilig en snel

De KNRM op Marken neemt hiermee een nieuwe reddingboot in gebruik van de zogenoemde Van Wijkklasse, gebouwd door Habbeké Shipyard in Hoorn en ontworpen door Gaastmeer Design. Deze klasse is een doorontwikkeling van de beproefde Valentijnklasse, maar met volledig vernieuwde techniek, een verbeterde balans en extra voorzieningen, waaronder een drenkelingenklep. Daarmee is het schip veiliger en sneller ter plaatse, wat in het belang is van de mensen in nood én onze redders.

De reddingboot is 11,4 meter lang en 4,1 meter breed, biedt plaats aan vier bemanningsleden en kan tot 50 personen tegelijk redden. Met twee krachtige Volvo Penta-motoren en Hamilton-waterjets behaalt het schip een snelheid van 32 knopen en is het inzetbaar op het IJsselmeer, de Waddenzee en de Noordzee. Een belangrijke stap richting duurzaamheid: de motoren draaien op HVO100-brandstof, wat zorgt voor 90% minder CO₂-uitstoot. Hiermee sluit de KNRM aan bij haar doelstellingen voor een duurzamere vloot.

Reddingboot Frans Verkade na bijna 30 jaar met pensioen

De nieuwe reddingboot vervangt reddingboot Frans Verkade, die op 26 september 1997 werd gedoopt door schenkster mevrouw W.L. Verkade-Clark. De reddingboot kreeg de naam van haar overleden echtgenoot. Frans Verkade gaat na 28 dienstjaren, 1.992 reddingacties, 3.950 geredde personen en 99 geredde dieren met 'pensioen'.
Elke redding werd aangekondigd door het zware ronken van de motoren – het geluid dat iedereen op Marken bewust maakte van de ingezette reddingsactie. Met het afscheid van de Frans Verkade zal ook na 28 jaar dit geluid verdwijnen.

Volledig nieuwe vloot

Het reddingstation Marken beschikt nu over een volledig vernieuwde vloot: na de komst van de reddingboot Bertien (Chaterina D-klasse) op 23 juni 2025, nu ook de reddingboot Georgine (Van Wijkklasse).
Een unieke en bijzondere situatie voor reddingstation Marken: in zeer korte tijd zijn beide reddingboten vervangen, waardoor de vrijwilligers nu beschikken over het meest moderne en veilige materieel.

KNRM Marken van 1910 tot 2025

Reddingwerk op de Zuiderzee heeft een lange geschiedenis. Vanaf 1910 werden op aandringen van lokale initiatiefnemers de eerste reddingstations opgericht. Het reddingstation op het voormalige eiland werd in 1987 op lokaal initiatief opgericht. Na drie jaar werd het opgenomen in de KNRM-organisatie en is sindsdien één van de drukste KNRM-reddingstations met gemiddeld 100 inzetten per jaar.

Al bijna 40 jaar wordt het reddingstation bemand door bevlogen vrijwilligers die bij nacht en ontij uitvaren om anderen te helpen. Het werkgebied strekt zich uit over de Gouwzee, het Markermeer, IJmeer en Buiten-IJ. Dankzij de strategische ligging speelt KNRM Marken een belangrijke rol in de veiligheid op deze drukke wateren.